Posted on

لول آپ در هفته‌ی سوم

ما بازی‌ساز هستیم، برد و باخت حساب نیست!

اولین رویداد آنلاین بازی‌سازی با نام لول‌آپ (Level Up) در کشور در حال برگزاری است. این رویداد را می‌توان بزرگ‌ترین گردهمایی تیم‌های آی‌تی دانست. لول‌آپ رویدادی به وسعت یک کشور است که دومین هفته خود را پشت سر گذاشته است.
لول‌‌‌آپ رویداد آنلاین یک ماهه‌ای است که در راستای توانمند سازی بازی‌سازان مستقل ایرانی توسط مجموعه فن‌افزار برگزار شده است. این رویداد اکنون در سومین هفته خود قرار دارد و ۱۷۴ تیم شرکت‌کننده در کنار ۲۱ مربی این رویداد مشغول تولید نسخه آزمایشی و قابل اجرای بازی‌های خود هستند.

این رویداد از یکم تیر ماه و با حمایت و پشتیبانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دست‌اندرکاران بازی‌سازی که به عنوان مربی در این رویداد فعالیت می‌کنند، و دیگر فعالان حاضر در این بخش از صنعت پذیرای تیم‌های مستقل بازی‌سازی به صورت آنلاین است.

به‌سوی جهانی شدن و فراتر از آن

فن‌افزار در تلاش است با برگزاری لول‌آپ فرهنگ جدیدی را میان بازی‌سازان پایه‌گذاری کند. لول‌آپ به بازی‌سازان مستقل ایرانی رویا پردازی و جنگیدن برای آن را می‌آموزد. هدف این است که بازی‌سازان ایرانی به این موضوع فکر کنند که محصولی با رویکرد جهانی تولید کنند.

محصولاتی که در عین سادگی با خلاقیت و نوآوری خود بتوانند نظر بازی‌دوستان را در بازارهای جهانی به خود معطوف کنند.

امیرحسین فصیحی مدیرعامل فن‌افزار در رابطه با هدف لول‌آپ چنین می‌گوید:

«ما تلاش می‌کنیم که بازی‌سازان را به سمت جدید سوق دهیم. آنها باید به این باور برسند که می‌توان بازی ساده ولی درخور بازارهای جهانی تولید کرد. امیدواریم بازی‌سازان جوان فرهنگ بازی‌سازی ایرانی را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند، نه بازی سازی برای ایران. برای تحقق این هدف ۲۱ مربی فعال در صنعت بازی‌سازی ایرانی را گرد هم آوردیم که تجربه‌های خود را با تیم‌های جوان بازی‌ساز به اشتراک بگذارند. این موضوع می‌تواند به جوانان نشان دهد که تنها نیستند، در این راه کسانی حضور دارند که به آنها کمک می‌کنند، محصولی جهانی تولید نمایند.»

برد و باخت در کار نیست!

هرچند تیم‌های اول تا سوم رویداد لول‌آپ جوایزی را دریافت می‌کنند اما این موضوع به منزله‌ی پایان کار سایر تیم‌ها نیست. خلاقیت و نوآوری در لول‌آپ حرف اول را می‌زند. به این ترتیب اگر تیمی بازی نوآورانه‌ای تولید کرده باشد که در میان رتبه‌های برتر قرار نگیرد، بازهم از حمایت‌های فن‌افزار برخوردار خواهد شد.

کسرا تهرانی، مدیر توسعه تجاری فن‌افزار و دبیراجرایی رویداد لول‌آپ در رابطه با این موضوع می‌گوید:

«هدف از برگزاری رویدادی در این سطح تنها انتخاب سه تیم برتر نیست. خلاقیت و نوآوری در لول آپ اصلی‌ترین موضوع است و هرتیمی که بتواند محصولی با این ویژگی‌ها تولید کند از حمایت‌های ما برخوردار خواهد شد. ما با برگزاری لو‌‌‌ل‌آپ به دنبال استعدادهای جوان و تیم‌های خلاقی می‌‌گردیم که علاقه‌ی وافری به تولید بازی در بازارهای جهانی دارند. فارغ از اینکه نسخه آزمایشی بازی آن‌‌ها چه رتبه‌‌ای کسب می‌کند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد تا به‌عنوان تیم بازی‌سازی مستقل فعالیت کنند و برش عمودی بازی خود را به یک بازی کامل تبدیل نمایند.»

حمایت همه جانبه‌ی فن افزار

تیم‌هایی که نسخه آزمایشی بازی خود که خلاقانه و جذاب باشد را در روز ۳۱ تیرماه عرضه کنند، حمایت شرکت فن‌افزار در کنار خود خواهند داشت.

فن‌افزار به تیم‌های خلاق کمک می‌کند که تیم‌سازی بهتری داشته باشند و نیروهای بهتری جذب کنند و در کنار هم یک تیم خوب تشکیل دهند. بخش فنی بازی‌ها بخش مهمی است فن‌افزار به تیم‌ها کمک می‌کند که تیم فنی بهتری تشکیل دهند تا درنهایت به تولید بازی جذاب‌تر و با کیفیت‌تر منجر شود. برای تولید بازی باکیفیت باید مراحل بسیاری طی شود، فن‌افزار سعی می‌‌کند در تمام این مراحل تیم‌ها را راهنمایی کند و کمک نماید. تولید یک بازی خوب زمانی نتیجه می‌دهد که فروش خوبی نیز داشته باشد. فن‌افزار تلاش می‌کند تا به بهترین نحو بازی‌ها را از طریق کانال‌های درست و با تدابیر مناسب در بازارهای جهانی و ایران معرفی به مخاطبان عرضه کند.

تضمین کیفیت نسخه نهایی بازی نیز از جمله بخش‌هایی است که فن‌افزار به سبب عرضه بازی در سطح جهانی به‌خوبی به آن آشنایی دارد، تیم‌های خلاق اطمینان خواهند داشت که کیفیت نسخه نهایی (Quality Assurance) بازی آن‌ها تضمین شده خواهد بود. فن‌افزار از بازی‌های که نیاز به پشتیبانی دارند، حمایت ویژه‌ای می‌کند و بازی‌های آنلاین نیز می‌توانند اطمینان داشته باشند که در این راه تنها نخواهند بود و حمایت‌های ویژه‌ای دریافت می‌کنند. مدیریت درگاه فروش نیز بحث دیگری است که در آن فن‌افزار به کمک تیم‌های خلاق می‌آید و از آن‌ها به‌صورت تمام قد حمایت می‌کند.

اطلاعاتی در خصوص تیم‌های شرکت‌کننده

تیم‌های بازی‌سازی و مربیان سخت در تلاشند تا با کمک یکدیگر نسخه‌ی عمودی و قابل اجرای بازی‌ها را تا ۳۱ تیرماه تولید کنند. ۱۷۴ تیم در این رویداد از اقصی نقاط کشور در این رویداد حضور دارند و این موضوع نشان می‌دهد که نباید همه توجه را به تهران و دیگر شهرهای بزرگ محدود کرد. آنلاین بودن رویداد این فرصت را ایجاد کرده تا تیم‌های بازی‌سازی از نقاطی که توجه کمتری به آن‌ها می‌شود نیز در لول‌آپ شرکت کنند. این فرصت برای همه تیم‌های بازی‌سازی فراهم شده تا بتوانند خلاقیت و نوآوری خود را به معرض نمایش بگذارند.

فن افزار به‌‌کمک حامیان رسانه‌ای لول‌آپ اقدام به مصاحبه هایی با مربیان رویداد به‌صورت ویدئویی و تولید محتوای تخصصی و عملی نموده که این مصاحبه‌ها از طریق بخش ویدئویی و همچنین محتوای تخصصی و عملی مربتط با مباحث مطرح شده در رویداد از طریق محتوای علمی قابل دسترسی است.

Posted on

رویداد Level Up

blog


رویداد بازی‌سازی یک‌ماهه‌ی level Up


با آغاز به فعالیت بخش نشر فن‌افزار، همواره دغدغه‌ی ما این بوده است که تیم‌های بازی سازی را در راستای ساخت یک بازی خوب و با کیفیت که قابل قیاس با استاندارهای جهانی باشد همراهی کرده و شاهد انتشار موفق این بازی‌ها در بازار بین‌المللی باشیم.
ایده‌ی راه اندازی یک رویداد بازی‌سازی که تا حدودی متفاوت با Game Jam های موجود در این صنعت می‌باشد، مدت‌ها بود که در نظر تیم نشر فن‌افزار قرار داشت و همواره به دنبال فرصت مناسبی برای پیاده سازی این ایده بوده‌ایم. حال با اتمام فصل امتحانات دانشجویان و شروع ماه تیر، فرصت را غنیمت شمرده تا از علاقه‌مندان به این صنعت در هر رده‌ی سنی و با هر تخصصی دعوت کرده تا در این چالش یک ماهه شرکت کرده و علاوه بر کسب تجربه‌های جدید و رویارویی با فرصت‌های تازه، شانس خود را برای قرار گرفتن در سه تیم برتر آزمایش کرده و امیدواریم که این رویداد انگیزه‌ای در راستای تولید محصولات با کیفیت ایرانی در زمینه‌ی بازی‌های ویدیویی اعم از بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای باشد.


خلاقیت و نوآوری

یکی از شاخص‌های مهم در تعریف یک بازی موفق بدون شک عنصر خلاقیت و نوآوری می‌باشد، مساله‌ای که کم و بیش جای خالی آن در بازی‌های ساخته شده توسط توسعه‌دهندگان ایرانی به چشم می‌آید. به دلیل اهمیت بیش از حد این شاخص، تیم فن‌افزار بر آن شد تا معیار انتخاب بازی‌های برتر را بر اساس خلاقیت به کار رفته در ساخت بازی قرار داده و از شرکت کنندگان در این رویداد نیز درخواست می‌کنیم تا همواره در طول ساخت بازی خود این عنصر را الویت قرار دهند.


شرکت در رویداد

انتظار ما این است که با شروع رویداد در تاریخ یک تیرماه و مشخص شدن قوانین، تیم‌های بازی‌ساز اقدام به ساخت یک نمونه آزمایشی از یک بازی (Game Prototype – چیزی در حدود ۱۵ دقیقه از بازی نهایی با تمام جزییات) نمایند که به طور کامل قابلیت بازی کردن داشته باشد و جذابیت و حس درونی بازی را منتقل کند.


تیم‌های برتر

مهم‌ترین دغدغه‌ی فن‌افزار جهت برگزاری این رویداد بدون شک شناسایی تیم‌های لایق و تسهیل راه ساخت بازی برای تیم‌های با انگیزه و خلاق می‌باشد. در صورتی که بازی از نظر داوران قابلیت و ظرفیت ارایه بین‌المللی داشته باشد این امکان وجود دارد که فن‌افزار برای تولید و انتشار بازی با تیم سازنده همکاری و حتی سرمایه‌گذاری نماید.


اطلاعات بیشتر را می‌توانید از طریق آدرس رویداد به نشانی http://levelup.fanafzar.com دریافت نمایید.


در نهایت از حامیان برگزاری این رویداد که ما را در این مسیر یاری نموده‌اند از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شرکت پگاه (خدمات تپسل و بکتوری)، کافه بازار و Digital Dragon نهایت قدردانی را داریم.
به امید موفقیت هرچه بیشتر بازی‌های ویدیویی ایرانی در عرصه‌ی بین المللی.


تیم فن‌افزار

خرداد 95

Posted on

شمشیر تاریکی (PS4)



سفر شمشیر تاریکی


بازی « شمشیر تاریکی» یا Shadow Blade که کار ساخت آن از تابستان ۱۳۹۱ آن شروع شد و فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است، امروز بر روی کنسول PS4 عرضه خواهد شد.
شمشیر تاریکی اولین تجربه‌ی ساخت بازی برای موبایل و همچنین اولین تجربه‌ی استفاده از موتور بازی‌سازی یونیتی در شرکت بود. اولین نسخه‌‌ی شمشیر تاریکی بعد از ۱۸ ماه روی فروشگاه اپ‌استور اپل عرضه شد و به عنوان بازی برگزیده‌ی هفته نیز انتخاب شد.

انواع سخت‌افزارهای دیگر مقصد این بازی در ماه‌های بعد از عرضه در فروشگاه اپل بودند؛ ابتدا نسخه اندروید و عرضه‌ی آن در فروشگاه گوگل، سپس عرضه روی فروشگاه آمازون. ساخت نسخه‌ای برای کنسول اندرویدی OUYA و پس از آن GameStick و سپس FireTV و دستگاه کنسول دستی nVidia Shield و سپس GoogleTV و کنسول اندرویدی nVidia. در این میان هم نسخه‌ی کامپیوترهای Mac آماده شد و در فروگاه Mac اپل قرار گرفت. نسخه‌ی خاصی از بازی با همکاری ناشر چینی برای چین و نسخه‌ی دیگری هم برای یک کنسول اندرویدی روسی آماده و عرضه شد. نسخه‌ی فارسی بازی هم بر روی کافه بازار منتشر شده است.

مقصد بعدی بازی شمشیر تاریکی پلتفرم رایانه‌های شخصی و بستر عرضه‌ی Steam بود. به دلیل اینکه می‌دانستیم بازی‌های سبک پلتفرمر روی رایانه‌های شخصی می‌توانند خیلی عمیق‌تر و پیچیده‌تر باشند، تصمیم گرفتیم که روی نسخه‌ی ‌رایانه‌های شخصی کار تولید را ادامه داده و امکانات بیشتری به بازی بدهیم. یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها هم علاوه بر پیچیده‌تر شدن بازی، اضافه کردن یک ویرایشگر بود به نحوی که کاربران بتوانند به راحتی مراحل خودشان را بسازند و آن را از طریق بستر Steam Workshop با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

برای ادامه‌ی کار بر روی نسخه‌ی رایانه‌های شخصی، بازی را بصورت Early Access روی فروشگاه Steam عرضه نموده تا با دریافت بازخورد از کاربران بتوانیم تصمیم‌های بهتری در زمینه‌ی ادامه کار روی پروژه اتخاذ کنیم. در این دوره تغییرات زیادی در بازی انجام شد و قسمت‌های زیادی هم به آن اضافه شد تا نهایتا نسخه‌ی کاملا جدیدی از بازی آماده شد و نام آن هم به Shadow Blade: Reload تغییر کرد. بعد از گذشت یک سال که بازی بصورت Early Access قرار داشت، به‌صورت کامل روی فروشگاه Steam عرضه شد و پس از آن هدف بعدی آماده سازی نسخه‌ی کنسول بازی بود.

کار ساخت نسخه‌ی PS4 و Xbox One به‌صورت همزمان آغاز شد تا اینکه تصمیم‌ گرفتیم تا بر روی یکی از این کنسول‌ها تمرکز کرده که نهایتا کنسول PS4 انتخاب شد و کارهای فنی لازم برای تبدیل نسخه رایانه‌های شخصی به نسخه PS4 آغاز شد.

با طولانی شدن پروسه‌ی تبدیل بازی برای کنسول PS4 و همچنین اعمال تمام استانداردهای لازم از طرف شرکت Sony در بازی و رسیدن سال ۲۰۱۶، کار بر روی نسخه‌ی iOS بازی هم به صورت موازی انجام شد و نهایتا در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ قسمت جدید «شمشیر تاریکی» بر روی فروشگاه اپ‌استور اپل عرضه شد که مجددا با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

پس از عبور از تمامی تست‌های Sony، شمشیر تاریکی امروز بر روی PS4 عرضه می‌شود. مقصد بعدی نسخه‌ی اندروید قسمت جدید شمشیر تاریکی است که کارهای فنی آن هم تقریبا تمام شده و به مرحله‌ی تست‌های نهایی رسیده است.

نسخه‌ی فارسی بازی برای رایانه‌های شخصی هم آماده شده است که در صورتی که با شبکه پخش داخلی به نتیجه برسیم این بازی در سطح کشور عرضه خواهد شد.


متن بالا خلاصه‌ای از اتفاق‌هایی است که در این چهار سال برای بازی « شمشیر تاریکی» افتاده است. یک ارایه‌ی مفصل به زودی در رویداد دورهمی بازی‌سازان (GDX) توسط حجت جعفری، کارگردان فنی پروژه و رهبر ساخت انواع نسخه‌های بازی، از کلیه مراحل بالا و خیلی مطالب دیگر در مورد سفر شمشیر تاریکی ارایه خواهد شد.


سایت بازی شمشیر تاریکی: http://shadowblade.ninja

۱۱ خرداد ۹۵

Posted on

وبلاگ فن‌افزار

درود دوستان،

به وبلاگ فن افزار خوش آمدید. در اینجا قصد داریم تا موضوعاتی در مورد بازی‌سازی و بازی‌ها بنویسیم و با شما علاقمندان به این صنعت از این طریق در ارتباط باشیم. با ورود به دهمین سال فعالیت شرکت در زمینه‌ی تولید بازی‌های ویدیویی، بیشتر از پیش بر این باور هستیم که رشد و توانمند شدن همه‌ی بازی‌سازان در ایران مهم‌ترین لازمه‌ی شکل گیری یک صنعت سالم و توانمند هست و یکی از راه‌هایی که می شه به این هدف رسید تعامل و تبادل نظر میان همه‌ی علاقمندان به کار کردن در زمینه تولید بازی‌های ویدیویی می‌باشد. امیدواریم این وبلاگ یکی از راه‌هایی باشه که با علاقمندان به بازی‌سازی در ارتباط باشیم.

هدف ما این است که مطالبی در اینجا توسط اعضای شرکت فن افزار نوشته شود ولی از همه‌ی فعالان در این صنعت نیز دعوت می‌کنیم تا در صورت تمایل و به منظور به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه‌شان در اینجا فعال باشند.

به امید رشد و شکوفایی هرچه بیشتر بازی‌سازی در کشورمان.

امیرحسین فصیحی

خرداد ۹۵

Posted on

برنامه نویس

  • توانایی درک مسئله و ارائه راه حل
  • توانایی کار گروهی
  • تسلط بر زبان برنامه‌نویسی #C
  • تسلط بر مفاهیم و ابزارهای برنامه‌نویسی تحت وب (HTML، JavaScript، CSS، jQuery،…) و تکنولوژی‌های ASP. NET و ASP. NET AJAX
  • تسلط بر مفاهیم مدل‌سازی و طراحی بانک‌های اطلاعاتی
  • برخورداری از دانش و تجربه کافی در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی شیء گرا

برای پیوستن به فن‌افزار، لطفا رزومه‌ی خود را به ایمیل jobs@fanafzar.com ارسال نمایید.

Posted on

مدیر بازرگانی دیجیتال

  • قابلیت انجام کار تیمی
  • روابط بین فردی خوب (ترجیحا آشنایی با شبکه‌ی رسانه‌ایی و بازی سازها)

  • توامند در ارائه قوی و خلاق
  • قابلیت کار بر روی چند پروژه به صورت همزمان
  • آشنایی با رسانه‌های دیجیتال
  • آشنایی با بازاریابی
  • توانایی تولید محتوا (خصوصا نوشتن خبر، گزارش و مقاله)
  • تسلط به زبان انگلیسی خصوصا نوشتن
  • تسط در نوشتن به زبان فارسی

برای پیوستن به فن‌افزار، لطفا رزومه‌ی خود را به ایمیل jobs@fanafzar.com ارسال نمایید.

Posted on

جدیدترین به‌ روز رسانی بازی «دنده دو»

جدیدترین به‌ روز رسانی بازی «دنده دو» بر روی کافه بازار قرار گرفت! آخرین تغییرات این نسخه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • امکان ذخیره سازی بازی در اکانت گوگل
  • امکان ادامه بازی بر روی دستگاه دیگر
  • ۷ ماشین جدید در کلاس A
  • شهر جدید مسابقات – یزد
  • ۱۲ مرحله داستانی جدید همراه با روایت فصل دوم داستان بازی
  • ۱۵ مرحله ی پلکانی جدید

فروردین ۹۶